הדף השבועי – פרשת בראשית תשע”ט

בני האדם הראשונים בעולם הם קין והבל. הוריהם לא היו ‘בני אדם’ אלא נבראו על ידי הקב”ה. קין והבל הם הראשונים שהיו להם הורים. כולנו זוכרים כמובן את הסיפור – כיצד קין רוצח את הבל – אבל בואו נחזור רגע להתחלה.

ללכת לישון בבאסה

זכה קין לדבר שלא זכה הבל ואף לא כמעט אף אחד מכל באי העולם. זכה קין מהקב”ה לדבר אחד ומאמו לדבר נוסף. מהקב”ה כיצד? – ובכן, כולנו זוכרים שקין הביא את קרבנו, הבל הביא את מנחתו – ואל מנחתו של הבל הקב”ה שועה ולא לזו של קין, וקין – חרה לו ונפלו פניו. ‘התבאס’, בלשון ימינו. הלך לישון עצוב, בבאסה. כשאנחנו הולכים לישון בבאסה אנחנו מתנחמים שמחר בבוקר יהיה יותר טוב, אבל לפעמים קשה להירדם ומישהו נותן לנו כח. האם מישהו מאיתנו, כשהלך לישון בעצבות כזו, בא אליו הקב”ה, טפח לו על הכתף ואמר לו – ‘מה קורה, אחי? בוא ילד שלי, אמנם עכשיו לא טוב לך אבל יאללה, בוא נרים אותך’ –

וַיֹּ֥אמֶר ה֖’ אֶל קָ֑יִן לָ֚מָּה חָ֣רָה לָ֔ךְ וְלָ֖מָּה נָֽפְל֥וּ פָנֶֽיךָ. הֲל֤וֹא אִם תֵּיטִיב֙ שְׂאֵ֔ת וְאִם֙ לֹ֣א תֵיטִ֔יב לַפֶּ֖תַח חַטָּ֣את רֹבֵ֑ץ וְאֵלֶ֨יךָ֙ תְּשׁ֣וּקָת֔וֹ וְאַתָּ֖ה תִּמְשָׁל בּֽוֹ.

‘אם תיטיב – שאת’, אתה תוכל להרים את עצמך. מבלי להיכנס לעיון עמוק בפסוק הזה, שברור שיש בו את כל תורת המידות והפילוסופיה, האמונה והבחירה החופשית – מי שהיה לו גילוי אלוקי שכזה – ‘שיקום’, כמו שאומרים הילדים…

כאשר יוסף הצדיק ראה את שר המשקים ואת שר האופים כשהיו זועפים באותו בוקר בבית האסורים במצרים, כנראה שהוא למד לחזק אותם ולעודד אותם – מהפסוק הזה שלנו. ובזכות הסיפור הזה הוא יצא בהמשך מהכלא, הגיע לפני פרעה, התמנה להיות המשנה למלך ואנו ירדנו מצרימה ויצאנו משם – וכל יתר קורות העולם, הכל התחילו בסיפור הזה.

הורדה והדפסה של הדף השבועי – פרשת בראשית תשע”ט

 

לגלות עוד מהאתר הרב אלון שליט"א

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

הרב אלון שליט"א

השיעור הערב, יום רביעי

לא יתקיים

דילוג לתוכן