הדף השבועי תשעו

הדף השבועי לפרשת דברים תשעו

כנראה שלכבוד 'חגיגות החומש' החדש, אותו נזכה ללמוד אי"ה החל מהשבוע, נותנת לנו התורה 'כתב חידה' מיד בפסוק הראשון שבספר. כבר ראינו בחומשים הקודמים כיצד הפסוק הפותח של כל חומש אינו מהווה פתיחה טכנית בלבד, אלא הוא גם הראשית שלו, הרעיון הטומן בתוכו את הסוד העמוק של הספר כולו. ובכן, כך נפתח ספר דברי משה:

אֵ֣לֶּה הַדְּבָרִ֗ים אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר מֹשֶׁה֙ אֶל כָּל יִשְׂרָאֵ֔ל בְּעֵ֖בֶר הַיַּרְדֵּ֑ן בַּמִּדְבָּ֡ר בָּֽעֲרָבָה֩ מ֨וֹל ס֜וּף בֵּין פָּארָ֧ן וּבֵין תֹּ֛פֶל וְלָבָ֑ן וַֽחֲצֵרֹ֖ת וְדִ֥י זָהָֽב.

תודו שזה 'כתב חידה' מאתגר. אינני נכנס לדרשות – פשט הפסוק לא הגיוני בשום צורה. הרי לא יתכן שמשה רבנו עומד באותו רגע גם במדבר, גם מול סוף, גם בפארן וגם בערבה. כל אחד מהשמות המוזכרים בפסוק הזה הוא מקום גיאוגרפי אחר לגמרי. זה מה שהביא את רש"י לפתוח את פירושו לספר ביסוד חשוב כל כך:

לפי שהן דברי תוכחות ומנה כאן כל המקומות שהכעיסו את המקום בהן.

כלומר, לפי רש"י, מטרת ספר הדברים הינה תוכחות, וכל המקומות שנמנו כאן הינם מקומות שבהם הכעיסו ישראל את הקב"ה –

לפיכך סתם את הדברים והזכירן ברמז מפני כבודן של ישראל.

והדברים מחייבים הבנה. אם בתוכחות עסקינן – אז קדימה, משה, תוכיח! מדוע התוכחות כאן מופיעות רק ברמז? והשאלה קשה אף יותר כיון שבהמשך הפרשה והספר, משה רבנו יוכיח את עם ישראל באופן גלוי לחלוטין –

מַמְרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם עִם ה֑'… וּבְחֹרֵ֥ב הִקְצַפְתֶּ֖ם אֶת ה֑'…

אז מדוע כאן התוכחה היא רק ברמיזה? מה כלל שייך 'כבודם של ישראל'?

הורדה והדפסה של הדף השבועי לפרשת דברים

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: