הדף השבועי תשעז

הדף השבועי לפרשת תולדות תשעז

סיפור יעקב ועשו הוא הסיפור המכונן שתחילתו בפרשתנו, המשכו בימי עולם וסיומו יגיע רק בגאולה השלמה, כאשר יעלו 'מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו' – רק אז תהיה הגאולה שלמה ואז גם 'יהיה ה' אחד ושמו אחד', בב"א.

הסיפור מתחיל כבר ברגעים הראשונים של היווצרות שני האחים התאומים הללו, יעקב ועשו. הפסוקים מתארים את ההיריון, את הלידה – מאם אחת, אב אחד, רחם אחת, ויחד עם כל זה – עם אופי כל כך שונה.

נתמקד בפסוקים המתארים את מכירת הבכורה –

וַֽיִּגְדְּלוּ֙ הַנְּעָרִ֔ים וַיְהִ֣י עֵשָׂ֗ו אִ֛ישׁ יֹדֵ֥עַ צַ֖יִד אִ֣ישׁ שָׂדֶ֑ה וְיַֽעֲקֹב֙ אִ֣ישׁ תָּ֔ם ישֵׁ֖ב אֹֽהָלִֽים

תחילת הסיפור נשמע לגיטימי וטבעי לגמרי – כל נער עם אופיו המיוחד לו. אבל בבית הזה יש התייחסות מורכבת אל הנערים –

וַיֶּֽאֱהַ֥ב יִצְחָ֛ק אֶת עֵשָׂ֖ו כִּי צַ֣יִד בְּפִ֑יו וְרִבְקָ֖ה אֹהֶ֥בֶת אֶת יַֽעֲקֹֽב

איך ניתן לומר שאבא אוהב ילד אחד ואמא את הילד האחר? הרי זה נורא ואיום! לא רק שזה בלתי אפשרי ולא נכון, אלא שזה גם לא מסתדר עם הפסוקים, שהרי לאהבת יצחק את עשו מופיעה סיבה – 'כי ציד בפיו', ואילו אהבת רבקה את יעקב מופיעה ללא נימוק, ואם הכוונה הייתה שבאמת כל אחד מהם אהב רק ילד אחד, היינו מצפים לתקבולת בפסוק – או ששניהם יופיעו עם נימוק לאהבה או שניהם בלעדיו.

הורדה והדפסה של הדף השבועי לפרשת תולדות

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: