הדף השבועי תשעז

הדף השבועי לפרשת מקץ תשעז

וַיְהִ֕י מִקֵּ֖ץ שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֑ים וּפַרְעֹ֣ה חֹלֵ֔ם וְהִנֵּ֖ה עֹמֵ֥ד עַל הַיְאֹֽר

שוב אנו נדרשים לפרשה של חלומות, והפעם 'יוסף הפותר' נקרא לפתור את חלומותיו של פרעה. הפרשה שלנו פותחת בתיאור התפאורה לחלום, שם פרעה חולם כאשר הוא 'עומד על היאור'.

כבר הזכרנו את הדבר לפני תקופה ארוכה ונוכל ללמוד ממנו גם כעת מוסר ותורת חיים – כאשר חולם פרעה את חלומו הוא רואה את עצמו עומד – 'על היאור'. לעומת זאת, בהמשך, כאשר פרעה מתאר ליוסף את שחלם, הוא יאמר –

בַּֽחֲלֹמִ֕י הִנְנִ֥י עֹמֵ֖ד עַל שְׂפַ֥ת הַיְאֹֽר

הופה! יש כאן פספוס בדייקנות. פרעה פתאום משנה גרסה? מאיפה הגיעה לכאן 'שפת היאור'? היו מי שדרשו כל כך נפלא את הענין מאותם פסוקים בתהילים שאנו אומרים מדי יום חמישי, שם אנו מזכירים את יוסף היוצא למלוך על מצרים –

עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי אֶשְׁמָע

הכוונה במילים 'צאתו על ארץ מצרים' היא לתחילת מינויו של יוסף כמושל במצרים, כאשר הוא נקרא אל ארמון המלוכה, ואילו הביטוי 'שפת לא ידעתי אשמע' משמעו – 'את המילה 'שפת – לא ידעתי', זה לא הופיע בחלום המקורי שלך, אבל עכשיו – 'אשמע', עכשיו אתה מספר שהיית על 'שפת' היאור. ואחרי הסבר כזה מפיו של יוסף מבין פרעה שיוסף יודע ברוח קדשו את החלום כפי שהוא באמת נחלם והוא ממנה אותו למשנהו –

הֲסִירוֹתִי מִסֵּבֶל שִׁכְמוֹ כַּפָּיו מִדּוּד תַּעֲבֹרְנָה

או אז הוא מסיר מעל שכמו של יוסף את סבלו ומשחרר אותו מבית האסורים. הסבר נפלא, אבל מה זה אומר לנו?

הורדה והדפסה של הדף השבועי לפרשת מקץ

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: