הדף השבועי תשעז

מה למעלה וארא חמישי תשעז

מי שמאמין – לא מפחד! להורדת הקובץ להדפסה

מה מבקש רודן לעשות כדי שהנתינים שלו יהיו כפופים לו לגמרי? כדי שהם אף פעם לא יהיו בני חורין? – להרוס להם את האמונה, כי האמונה היא העיקר. זו האמונה שהכל יכול להתחדש ושהם יוכלו להשתחרר ממנו. ש'המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית' יכול לעשות הכל, לברוא יש מאין.

יש שיר ברסלבי מפורסם – 'מה שהיה היה, העיקר להתחיל מהתחלה'. זו האמירה הראשונה של הקב"ה בבריאת העולם – יש ראשית, יש נקודת התחלה והיא היש מאין, ועיקר האמונה הוא להאמין ביוצר בראשית, ולהאמין שהכל יכול להתהפך ולהתחדש.

בלי אמונה אין חיים

הדבר הראשון שעשה פרעה כדי לנסות להרוס את האמונה הזו היה 'גזרת המיילדות'. הוא לא ציווה 'סתם' להרוג את כל היהודים אלא גזר שלא ניתן יהיה ללדת ילדים יהודים חדשים. הוא רצה שנפנים שאי אפשר להוליד, שלא ניתן לחדש, שאין טעם ללדת כי שמה שנולד ימות – כי מה שנקבע בעולם הוא קבוע. יש אדונים ויש עבדים ולא ניתן לשנות את זה. מזה נבע ציוויו הראשון –

וּרְאִיתֶ֖ן עַל הָֽאָבְנָ֑יִם אִם בֵּ֥ן הוּא֙ וַֽהֲמִתֶּ֣ן אֹת֔וֹ.

כבר על האבניים, בחדר הלידה. ואנחנו בשלב הראשון הקשבנו לו ואכן הדברים חדרו בנו כל כך עד שעמרם בן קהת, גדול הדור, גרש את אשתו וציווה כן לכל ישראל שעשו כן אחריו. או אז באה מרים בתו ואמרה לו – 'אבא, בעצם ההוראה שלך אתה מראה שהוא ניצח אותך. אמונה, אבא, אמונה. בלי אמונה אין חיים!'.

ומזה בא לעולם משה הקטן, שעומד עכשיו בגיל שמונים מול פרעה על יד היאור, מתרה בו על מכת הדם ואומר לו – 'מקור החיים שלכם, המים, עומד להפוך לדם, כדי שתראה מה זה להמית. ביְאור הזה שאתה רוחץ בו ורואה את התיבות והתינוקות המתים שהרגת – אתה תראה שאי אפשר לעצור את האמונה ב'ראשית', האמונה בחיים, בהתחדשות'.

הם מ-פ-ח-ד-י-ם!

ראינו בשיחה הקודמת את הכלל שקבע ה'שפת אמת' בשם זקנו ה'חידושי הרי"ם' זיע"א –

שעשר מכות הן נגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם ועל ידי זה באו אח"כ לעשרת הדיברות.

ואנו נמשיך ונלך לאור אמירה זו בלימודנו. על המכה הזו, מכת הדם הראשונה, בא הדיבר המדהים –

אָֽנֹכִ֖י֙ ה֣' אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣ית עֲבָדִֽים.

תאמין בן אדם, תאמין – וכך תנצח את פרעה!

מהו הדבר השני שצריך לעשות הרודן המצרי, של אז ושל היום, כדי למגר אותך? – לפגוע לך בביטחון שלך ב-ה', להפוך אותך לפחדן. 'הם מ-פ-ח-ד-י-ם', זוכרים?. לגרום לך לפחד. כשהוא רואה שהוא לא מצליח להרוס לך את האמונה, כי היא 'פנימית ועמוקה מדי אצל יהודי הזה', הוא אומר לך – 'בסדר, תאמין בקב"ה – אבל גם בבוס שלך'. במילים אחרות – 'זה לא מזיק שאתה מאמין בא-להים שלך – אבל תזכור תמיד שאני יכול לפטר אותך…'. איך מצליח אדם אחד להחזיק מיליוני עובדים – לא סינים אלא ישראליים – שבאים בצאת החמה ועובדים עד צאת הנשמה ומפחדים שיקחו להם את הפרנסה מחר בבוקר? – 'הם מפחדים'!

הפחד הזה הוא שמסרס אותך. אתה מאמין אבל אין לך אומץ לשנות את המציאות – 'כי הרי מצרים זו מצרים, ואין מה לעשות נגד זה'.

שקית קטנה של מים

יש יצור אחד בעולם, הצפרדע, שאין פחדן ממנה בעולם. הרב הירש זצ"ל מבאר כל כך יפה ששמה של הצפרדע מורכב בעצם משתי מילים – 'צפר', לשון בוקר, צפרא, ו-'דע', מלשון דעת, דעה. הצפרדע יודעת מתי הבוקר – וכשהוא מגיע היא בורחת לתוך המים כדי שלא יראו אותה. רק בלילה היא מקרקרת ועושה רעש אבל כשהאור הראשון מגיע – היא נעלמת, היא הופכת ל-'שקית קטנה של מים'. הכח שלה הוא לעשות רעש – אבל רק בלילה, ביום היא מפחדת. היא יודעת שכשיש אור – לא כדאי לה להסתובב פה.

מה הייתה בעצם מכת הצפרדע? – פרעה, אנשיו ועבדיו יושבים בנחת בבית, במשרד, בארמון ופתאום הצפרדעים הפחדניות האלה מסתובבות 'אצלנו בבית, באמצע היום!'. הן לא מפחדות יותר. הן נכנסות לתנורים ולמשארות!

מי באמת הבוס?

זה העומק של המדרש המופלא –

אמרו עליו על פרעה הרשע שנתעטר בבגדי מלכות וישב על כסאו וכל גדולי מלכות לפניו, ובאותה שעה נזדמנו להם צפרדעים והיו נכנסים מפי טבעתו ויוצאין מפיו וכל אוכלוסיו וגדוליו כך, לקיים 'ובכה ובעמך', והיה הצפרדע קורא ממעי פרעה ועונין לו חבריו ממעי אוכלוסיו וגדוליו, וצפרדע אומר לחברו אימתי נצא מכאן, ועונין צפרדעין זה לזה – עד שיבא בן עמרם ויתפלל בעדנו, לכך 'ויקרא פרעה למשה ולאהרן'.

איזה מדרש מדהים. איזה עומק – אתה יושב רגוע על הכסא שלך, ובמחי אצבע אתה מפעיל מאה אלף עובדים. אפילו לא צריך לדבר איתם – אתה שולח לו מייל שממחר הוא מפוטר. כך היה פרעה הרשע שולט בעבדיו, במשפחותיהם, בילדיהם – ומצליח שאף אחד לא יפריע לרודנות שלו. 'ואם יש כמה מאמינים? לא נורא, העיקר שלא יהיה להם בטחון. רק שלא יבטחו שרק הקב"ה מולך בעולם'. יש גם כוחות נוספים, יש בוס…

זוכרים מהו המאמר השני בבראשית? –

וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר וַֽיְהִי אֽוֹר.

אחרי המאמר הראשון שבו ברא הקב"ה את העולם – 'בראשית', הוא  אומר לנו עכשיו – 'כעת אני אלמד אתכם איך גם אפשר להרים את העולם הזה. יש בכם אור גדול. אלו לא המאורות של היום הרביעי, זהו אור פנימי-גנוז שאי אפשר לכבותו, שאסור לך לפחד ממנו. אף אחד לא יכול לקחת את זה ממך. האור הזה הוא הבוס היחיד שלך'.

הצפרדע מפחדת מהאור עד כדי שהיא בורחת ממנו – ועכשיו אומה מִצרית שלמה הופכת להיות הצפרדעים של הצפרדע…

מאמין, מאמין – אבל לא לוקח סיכון

יודעים מהו הדיבר השני? –

לֹא יִֽהְיֶ֥ה לְךָ֛ אֱלֹהִ֥ים אֲחֵרִ֖ים עַל פָּנָֽי.

הרי מהי עבודה זרה? עבודה זרה היא לא כפירה מוחלטת שאין א-להים בכלל, אלא שבנוסף לו יש עוד אלילים. יש עוד כוחות. יש גם בוס. מכירים את ההוא שמאמין לגמרי בקב"ה, וצועק בקול ש-'יש א-להים!' אבל כשהוא רואה במדור האסטרולוגיה בעיתון שכתוב שהיום הוא לא יום טוב לצאת לטיול אז הוא מוותר כי – 'למה לקחת סיכון?'…

הפועל היוצא מהדיבר הזה של 'לא יהיה לך א-להים אחרים' הוא –

וְנִתַּצְתֶּ֣ם אֶת מִזְבְּחֹתָ֗ם וְשִׁבַּרְתֶּם֙ אֶת מַצֵּ֣בֹתָ֔ם.

כשתהיה לך אמונה שלמה באמת, יהיה לך בטחון אמיתי בקב"ה ולפיהם תכלכל את מעשיך – ממילא לא תהיה מצרים!

להורדת הקובץ להדפסה

מודעות פרסומת

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

מודעות פרסומת
%d בלוגרים אהבו את זה: