הדף השבועי תשעז

הדף השבועי לפרשת שמיני תשעז

למה באמת לא אומרים תחנון בניסן?

אך נפתח תחילה בדבר אחד – יותר מאשר בכל מוצאי חג אחר, במוצאי פסח אנו עדיין מרגישים את תקפו של חודש ניסן שהרי עד לסוף החודש אנו מצויים בימים שאסורים בהספד ותענית, שאין אומרים בהם תחנון, והסיבה שמופיעה לכך ב'נגלה', בהלכה, נראית די טכנית ולא מהותית –

מפני שי"ב נשיאים הקריבו ב-י"ב ימים וכל ימי הקרבן היה יו"ט שלו וע"פ וימי הפסח גופא ואסרו חג א"כ יצא רוב החודש בקדושה לפיכך עושין כולו קודש.

כלומר בגלל שרוב החודש לא אומרים תחנון אז 'מספחים' את הימים הנוספים. אבל באמת, אם מבחינה עניינית, אלו ימים שכן צריך לומר בהם תחנון, למה לא אומרים? מה פשר 'הסיפוח' הזה?

השל"ה הק' אומר דבר מדהים על הפסוק של ראש חודש ניסן הראשון, כשעוד היינו במצרים –

הַחֹ֧דֶשׁ הֶַ֛זּה לָכֶ֖ם רֹ֣אשׁ חֳדָשִׁי֑ם רִאשׁ֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם לְחׇדְשֵׁי֖ הַשָָּׁ נה.

ההבנה הרגילה שלנו היא שבעת ההיא, לימד הקב"ה את משה ואת ישראל את מצות קידוש החודש ואז נתחדש שחודש ניסן הוא הראשון לחודשי השנה ושלא כמו שהיה מבריאת העולם ועד עתה – תשרי. אולם השל"ה לומד פה דבר מדהים

– המשמעות של המילה 'החודש' כאן היא כפשוטו, כלומר החודש הזה כולו יש בו בחינה של ראש חודשים. עניינו הוא שכל יום ויום בתוכו יש בו התחדשות והוא במובן מסוים 'ראש חודש' – והפועל היוצא מכך הוא שאין אומרים תחנון בכולו. חודש הגאולה הוא חודש ההתחדשות ועד לסופו הוא 'ראש חדשים'. הבנה זו תיתן לנו גם הסבר לתחילת פרשת שמיני.

 

הורדה והדפסה של הדף השבועי לפרשת שמיני

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: