הדף השבועי תשעז

הדף השבועי לפרשת בהר-בחוקותי תשעז

מצווה מיוחדת ומופלאה פותחת את פרשת 'בהר', הלא היא מצוות השמיטה –

כִּ֤י תָבֹ֨אוּ֙ אֶל הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י נֹתֵ֣ן לָכֶ֑ם וְשָֽׁבְתָ֣ה הָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַֽ-ה'.

אמנם קצת מוזר שכותרת הפרשה, זו שבאה לפני תיאור מצוות השמיטה, נדמה כאילו היא שייכת לכל התורה כולה, ולכל הפחות לכל מצוות, ולאו דווקא למצוות השמיטה –

וַיְדַבֵּ֤ר ה֙' אֶל מֹשֶׁ֔ה בְּהַ֥ר סִינַ֖י לֵאמֹֽר.

רש"י כבר הגדיר את השאלה המפורסמת הזו בניסוח שהפך למטבע ללשון –

מה ענין שמיטה אצל הר סיני, והלא כל המצות נאמרו מסיני…

אך תשובתו של רש"י איננה מספקת –

אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה (ופרטותיה) ודקדוקיה מסיני, אף כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני.

כי עדיין צריך להבין בדבריו של רש"י – מדוע דווקא השמיטה 'נבחרה' להיות המצווה שממנה לומדים שכל התורה כולה ניתנה מסיני, ולא מצוות אחרות, מיוחדות לא פחות?

אדרבה, מצוות השמיטה דומה למצוות השבת אשר נקראת 'אות היא ביני וביניכם', והיא נוהגת תמיד ולא רק כאשר נוהג יובל בעם ישראל או בארץ ישראל – אז למה לא נבחרה שבת לייצג את כל המצוות שהסבר שהן ניתנו כולן בסיני?

האמת היא שעיון קצרצר ברעיון השמיטה יסביר לנו גם תמיהה זו וגם את המושג 'הר סיני' בכללותו, המופיע כאן. הר סיני הוא מקום קבלת התורה, אך מצד עצמו לכאורה אין לו חשיבות. העיקר הוא שמשה קיבל את התורה ומסרה לנו, נכון?. מדוע באמת זה משנה באיזה מקום זה היה?

ההדגשה של 'סיני' מופיעה גם בפתיחת מסכת אבות אותן אנו לומדים בשבתות הקיץ לאחר תפילת מנחה –

משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ…

וגם שם יש לתת את הדעת מדוע חשוב לחז"ל להדגיש, בסדר מסירת התורה מהקב"ה למשה וממנו הלאה לדורות הבאים, את המקום בו היא נמסרה?

הורדה והדפסה של הדף השבועי לפרשת בהר-בחוקותי

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: