הדף השבועי תשעז

מה למעלה במדבר תשעז

פרשת מניינם של הלווים מתפרסת על פני שלש קריאות בפרשת השבוע – רביעי, חמישי ושישי – ויש בה גם התכוננות גדולה לחודש סיון, ולמעמד הר סיני שאנו הולכים וקרבים לקראתו בשבוע הבא עלינו לטובה.

הלווים – תחת כל בכור?

הבסיס לכל הנושא הוא לקיחת הלווים תחת הבכורות והתורה אף מנמקת זאת –

וַֽאֲנִ֞י הִנֵּ֧ה לָקַ֣חְתִּי אֶת הַלְוִיִּ֗ם מִתּוֹךְ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל תַּ֧חַת כָּל בְּכ֛וֹר פֶּ֥טֶר רֶ֖חֶם מִבְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְהָ֥יוּ לִ֖י הַלְוִיִּֽם. כִּ֣י לִי֘ כָּל בְּכוֹר֒ בְּיוֹם֩ הַכֹּתִ֨י כָל בְּכ֜וֹר בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֗יִם הִקְדַּ֨שְׁתִּי לִ֤י כָל בְּכוֹר֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל מֵֽאָדָ֖ם עַד בְּהֵמָ֑ה לִ֥י יִֽהְי֖וּ אֲנִ֥י ה'.

וצריך להבין את זה לעומק – מה היה מעמדם של הבכורות לפני שהוחלפו בלווים ומה עכשיו? מה קרה ללווים לפני כן ומה עכשיו? וכמובן – איך זה נוגע לנו. נראה את הדברים מתוך פשוטו של מקרא כדי שהדברים יהיו מדויקים;

הבכורות מקבלים את מצוות 'קדש לי כל בכור' עוד לפני יציאת מצרים. וכך נאמר שם –

קַדֶּשׁ לִ֨י כׇל בְּכ֜וֹר פֶּ֤טֶר כׇּל רֶ֙חֶם֙ בִּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בָּאָדָ֖ם וּבַבְּהֵמָ֑ה לִ֖י הֽוּא.

אמנם בהמשך אותם פסוקים נאמר גם –

… וְכֹ֨ל בְּכ֥וֹר אָדָ֛ם בְּבָנֶ֖יךָ תִּפְדֶּֽה.

מהפסוקים ברור כי מצוות פדיון בכורים חלה עוד לפני שיצאנו ממצרים, ולכן נשאלת השאלה – הבכורים, קדושים הם או פדויים? האם צריך לקדש כל בכור או לפדות אותו?

להורדת הקובץ להדפסה

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: