הדף השבועי תשעז

הדף השבועי לפרשת נשא תשעז

שלשה בנים לו ללוי – גרשון, קהת ומררי. גרשון הבכור, קהת אחריו ומררי הוא הצעיר ביניהם. משפחותיהם נִמנו בפרשת במדבר, אכן על פי סדר הולדתם. כעת באה התורה ומתארת לנו את סדר עבודתם במשכן – הקהתים אחראים על נשיאת הארון והכלים הפנימיים, הגרשונים אחראים על נשיאת יריעות המשכן והאהל והמרריים אחראיים על נשיאת קרשי המשכן. אבל הסדר כאן הוא כבר שונה – פרשתנו, פרשת נשא, פותחת במילים –

נָשֹׂ֗א אֶת רֹ֛אשׁ בְּנֵ֥י גֵֽרְשׁ֖וֹן גַּם הֵ֑ם לְבֵ֥ית אֲבֹתָ֖ם לְמִשְׁפְּחֹתָֽם.

שוב הבכור נדחה

המילים 'גם הם' מדויקות ומחזירות אותנו ל-'שביעי' של פרשת 'במדבר', שם כבר פירטה התורה את חלקם של בני קהת בעבודות המשכן –

נָשֹׂ֗א אֶת רֹאשׁ֨ בְּנֵ֣י קְהָ֔ת מִתּ֖וֹךְ בְּנֵ֣י לֵוִ֑י לְמִשְׁפְּחֹתָ֖ם לְבֵ֥ית אֲבֹתָֽם.

ובמילים הללו נעשה דבר דומה למה שעשה יעקב אבינו עם יוסף אל מול בניו, דבר החוזר פעמים רבות בספר בראשית, והוא – דחיית הבכור למשפחת לוי מפני הקטן ממנו. לא תמיד אנו שמים לב לכך בגלל רוב עיוננו בפרטי המדבר והמשכן – שגרשון הבכור, שאכן נמנה ראשון, נדחה לגבי העבודות במשכן מפני נשיאת ראש בני קהת שסדר עבודתם קודם. ההסבר הפשוט וההגיוני, שאף מופיע בחז"ל, לכך הוא שזה לא קשור לכבודם של בני קהת אלא דווקא לכבודו של הארון. בני קהת הרי נצטוו לשאת את הארון ולכן, בגלל קדושתו היתרה של הארון אל מול קדושת יריעות המשכן, סדר עבודתם מפורט  ראשון.

אבל עדיין קשה לפי הסבר זה – הא גופא קשיא! מדוע בני קהת נצטוו לשאת את הארון ולא בני גרשון? למה לא לכבד את הבכור כשאפשר? הרי לא מצאנו סיבה מיוחדת שבגללה הוא נדחה מפני אחיו, כמו שהיה אצל עשו ויעקב, שם נאמר במפורש לרבקה – 'וְרַ֖ב יַֽעֲבֹ֥ד צָעִֽיר', או כמו אצל קין והבל, או להבדיל כמו אצל אפרים ומנשה, שם נאמר –  'אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם'. מה הסיבה שבני קהת נבחרו לשאת את הארון ובני גרשון רק שניִים – 'גם הם'?

הורדה והדפסה של הדף השבועי לפרשת נשא

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: