הדף השבועי תשעח

מה למעלה לפרשת ויקהל פקודי תשעח

החל מקריאת 'חמישי' עסוקה הפרשה בביצוע עשיית בגדי הכהונה, ובעיקר בבגדי הכהן הגדול – האפוד וחשן המשפט.

החושן צריך להיות קשור בפתיל תכלת –

…וַיִּרְכְּס֣וּ אֶת הַח֡שֶׁן מִטַּבְּעֹתָיו֩ אֶל טַבְּעֹ֨ת הָֽאֵפֹ֜ד בִּפְתִ֣יל תְּכֵ֗לֶת לִֽהְיֹת֙ עַל חֵ֣שֶׁב הָֽאֵפֹ֔ד וְלֹֽא יִזַּ֣ח הַח֔שֶׁן מֵעַ֖ל הָֽאֵפֹ֑ד.

מטרת הקשירה, הרכיסה, היא כדי שהחושן לא יתנתק חלילה. חושן המשפט, כשמו כן הוא – הוא בא לכפר על קלקול המשפט. אך מה פירוש המילה 'חשן'? מה משמעותו של הביטוי הזה שאנו מרבים להשתמש בו?

בכתבי האריז"ל מופיע שחילופי האותיות של 'חֹשן' הינו 'נחש', ויתכן והחשן בא לתקן את חטא הנחש הקדמוני. נכנס לדברים עוד מעט. ישנו פירוש נוסף המובא על ידי בעלי התוספות על התורה, שנשמע לגמרי הפוך ולפיו הגימטריא של המילה 'חשן' היא 'משיח'.

שני הפירושים הקיצוניים הללו אולי באים לעזור לנו להבין יחד את התוכן הפנימי של חשן הפנימי.

המילה 'נחש' משמעותה גם הזוחל הקדמוני שגרם לחטא האדם הראשון ואשתו, אך גם במובן של 'ניחוש' – המנחש הוא זה שעושה כשפים וניחושים. האם כל זה קשור לחושן, ואם כן – כיצד?

הורדה והדפסה

 

דיון

סגור לתגובות.

הודעות אחרונות

השיעורים הבאים

אין אירועים קרובים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי השיעורים ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

שיעורים לפי מיקום

עמודים

%d בלוגרים אהבו את זה: