שיעורי הרב מרדכי אלון שליט"א
הקריאה שניה בפרשתנו עוסקת בין היתר במשמעותו של הבגד הקטן ביותר של הכהן הגדול, החושן, ‘זרת אורכו וזרת רוחבו’ וב’שלישי’ אנחנו מגיעים אל הבגד הגדול ביותר –
המעיל.
המעיל מונח על הכהן הגדול מלמעלה עד למטה. ייחודיותו של המעיל אינה רק בגודלו, ייחודו הוא בכך שהוא מעיל כולו תכלת וכדברי רש”י –
כולו תכלת שאין מין אחר מעורב בו.
אמנם, יש הרבה תכלת לא רק בבגדי הכהן הגדול אלא בעיקר במשכן, ביריעות, בפרוכת – אך תמיד נמצא שהתכלת מעורב בעוד משהו – בתולעת שני, בשש משזר וכו’. המעיל, לעומת זאת, כולו אך ורק תכלת.
המעיל הזה שהוא כולו תכלת חייב להיות אחד – כמו שאר בגדי הכהונה – אך יש בו דין מיוחד, לגבי השפה שלו – הצווארון, צריך להיות כפול – ‘כפי תחרה’, על מנת ש-‘לא ייקרע’.
חז”ל למדו להלכה שהציווי אינו רק לדאוג שהמעיל יהיה באופן שלא יקרע אלא שמי שחס וחלילה קורע את המעיל עובר בלא תעשה.